Carrefour heeft de overname van Supersol in Spanje definitief afgerond. Voor 78 miljoen euro verwerft de Franse keten 172 buurtwinkels en supermarkten, voornamelijk gevestigd in Andalusië en de regio Madrid.
Stimulans voor e-commerce
De intentie tot overname werd in de zomer van vorig jaar reeds bekendgemaakt. De Supersol-winkels maakten deel uit van de Litouwse Maxima Group. Door de transactie verstevigt Carrefour zijn positie als nummer 2 in het Spaanse supermarktlandschap.
Zoals eerder gemeld wil Carrefour de zopas verworven winkels ombouwen naar vestigingen van Express, Market of Supeco. Die transformatie zou tegen eind dit jaar voltooid moeten zijn. De Franse retailer wil de verkoopdichtheid (de omzet per m²) van de winkels verbeteren en de kostenstructuur optimaliseren. De hele operatie zou de ebitda van Carrefour Spanje tegen 2023 met zo’n 50 miljoen euro moeten verhogen.
Verder rekent Carrefour erop dat de overname ook de ontwikkeling van de e-commerce zal stimuleren. Aangezien zowat 90% van de overgenomen winkels zich in grote steden als Madrid en Sevilla bevindt, wil de supermarktketen ze ook gebruiken als afhaalpunten voor online bestellingen.