(update) Carrefour zet twee uur per dag de muziek uit, Delhaize beperkt tussen 9 en 10 uur de geluiden. Met die “stille uurtjes” willen de supermarktketens het winkelen aangenamer maken voor wie hoogsensitief is of op het autismespectrum zit.
Winkelen in rust
Tussen 14 en 16 uur worden bij filialen van Carrefour voortaan elke dag – behalve op zaterdag – de lichten gedimd en de muziek uitgezet. Ook de microfoongesprekken worden gedempt: niet (alleen) om energie te besparen, maar met als doel een rustige sfeer te creëren en het winkelen zo aangenamer en toegankelijker te maken voor personen die te veel prikkels lastig vinden.
Liefst 100.000 mensen in België zijn hoogsensitief en zijn dus zeer gevoelig zijn voor drukte en lawaai, zegt de keten. Affiches in de winkels leggen het initiatief aan klanten uit. In 2018 voerde de Britse supermarktketen Morrisons al zo’n prikkelarm uurtje in voor klanten.
De maatregel kadert in het integratieplan van Carrefour, waarmee de retailer wil bijdragen tot een tolerantere wereld voor iedereen. “Het is de bedoeling dat deze mensen in alle rust hun boodschappen kunnen doen”, klinkt het. Althans, toch in de geïntegreerde Hyper- en Market-supermarkten, want franchisenemers zijn vrij om de maatregel toe te passen zoals ze willen.
Minder ochtendprikkels
Ook Delhaize gaat voor “stille winkeluren”. Gisteren, woensdag 30 november, organiseerde de concurrerende supermarktketen voor het eerst een stil uur in de vestiging Léopold III in Evere. Het project loopt er nu vier weken lang, van maandag tot vrijdag tussen 9 en 10 uur ‘s morgen, als test. Met het oog op mensen met autismespectrumstoornissen worden sensorische prikkels in de winkel tot een minimum herleid: lichten worden gedimd, de muziek en commerciële winkelmededelingen afgezet, de biep-geluiden aan de kassa gaan stiller, winkelkarretjes worden op de parking even niet op hun plaats gerold en er worden voorrangskassa’s geopend.
“Aangezien het aantal zintuiglijke prikkels die iemand met ASS per dag kan verwerken snel wordt bereikt, is het ochtenduur geschikter voor hen om hun boodschappen te doen omdat ze op dat moment het minst overprikkeld zijn”, verdedigt Delhaize het vroege uur, na raad te vragen aan gespecialiseerde organisaties. Andere winkels zullen zich vanaf maandag 5 december bij dit initiatief aansluiten. Delhaize zal deze test vervolgens evalueren en de mogelijkheid overwegen om dit initiatief uit te breiden tot de overgrote meerderheid van haar supermarkten, afhankelijk van de technische mogelijkheden.