Een robot die je de frisdranken en snacks van PepsiCo aanbeveelt? In twee Poolse hypermarkten van Carrefour kan je ze aan het werk zien. Het doel: de winkelervaring leuker maken.
Zelfrijdende displays
In twee winkels van Carrefour in de Poolse hoofdstad Warschau kan je robots aan het werk zien die met drankjes van Pepsi en chips van Lays door de winkelgangen rijden. De toestellen ondersteunen de verkoop en willen interactie te stimuleren. “We willen de winkelervaring voor consumenten van onze producten interessanter maken en een glimlach op de lippen van de consument toveren”, aldus accountmanager Mariusz Janiec van PepsiCo Polen.
De robots zijn volledig veilig: dankzij speciaal ontworpen sensoren stoppen ze automatisch wanneer een mens nadert of wanneer ze in de buurt van obstakels komen. Carrefour ziet in de robots een interessant instrument voor de promotie van nieuwe producten: dat die producten naar de klant toe komen in plaats van omgekeerd, is een troef. De robots zijn dus eigenlijk zelfrijdende displays, die de aandacht trekken tijdens het winkelen.
PepsiCo en Carrefour geloven dat robots in marketing en verkoop in de nabije toekomst aan populariteit zullen winnen. Mogelijk kan dit type robots ook dienen om shoppers de weg te wijzen, enquêtes af te nemen, of de beschikbaarheid van producten in de rekken te controleren.