Unlimitail, zo luidt de naam van de joint venture waarmee Carrefour en communicatiegroep Publicis samen retailmedia willen exploiteren in Europa en Zuid-Amerika. Al dertien partners stappen mee in het hyperambitieuze platform.
Geavanceerde technologieën
Topman Alexandre Bompard had het zes maanden geleden al aangekondigd, en gisteren werd het officieel: met hun joint venture Unlimitail willen Carrefour en Publicis tegemoetkomen aan de groeiende vraag naar retailmedia op het Europese vasteland en in Brazilië en Argentinië. Het nieuwe platform combineert de meest geavanceerde technologieën van Publicis met de diepgaande kennis in retailmedia van Carrefour Links, zegt het persbericht.
“Met Unlimitail willen we een Europese retailmediagigant creëren die een unieke kans van slagen heeft, omdat hij al over de beste technologieën op de markt beschikt. Dit is een project dat veel verder gaat dan Carrefour en Publicis en we hopen dat veel andere partners zich bij ons zullen aansluiten”, stelt Bompard.
Amazon achterna
Intussen heeft Unlimitail inderdaad al dertien partners aan boord gehaald, die samen goed zijn voor meer dan 120 miljoen klanten en 1,5 miljard pageviews per maand. Het gaat om Kingfisher France, Groupe Galeries Lafayette, Rakuten France, Showroomprive Group, ÏDKIDS, LuisaViaRoma, MyOrigines, Bringo, Maquillalia, Juguetilandia, Public en twee Carrefour-franchisepartners in Marokko (LabelVie) en Israël (Electra Consumer Products).
Retailmedia bieden adverteerders de mogelijkheid om shoppers op basis van waardevolle data over koopgedrag rechtstreeks aan te spreken met onder andere gepersonaliseerde promoties, gamification en coupons. Het is een snel groeiende industrie die in de Verenigde Staten naar verwachting de komende twee jaar al groter zal worden dan de markt voor televisiereclame. Ook andere retailers investeren volop in retailmedia: zopas kondigde Ahold Delhaize aan dat het nu al een half miljard euro haalt uit advertentie-inkomsten en data. De allergrootste speler in retailmedia wereldwijd is echter (met grote voorsprong) Amazon.