Carrefour opent een webwinkel op het Franse e-commerceplatform van de Japanse marktplaats Rakuten. Die wint in Frankrijk aan populariteit door een bijzonder cashbacksysteem.
Nieuw “anti-inflatiewapen”
In april opent Carrefour een virtuele winkel op de Franse marktplaats van Rakuten, die al goed is voor vijftien miljoen bezoekers per maand. Carrefour zal er non-foodproducten aanbieden, zoals elektronica en huishoudapparaten.
Opvallend is vooral het loyaliteitsprogramma Club R van Rakuten, waarmee klanten geld kunnen terugverdienen op hun online aankopen. In plaats van kortingen genieten leden van een cashbacksysteem, waarmee ze tussen de 5 en 35% van de aankoopwaarde kunnen terugkrijgen. Club R telt in Frankrijk al twaalf miljoen leden en is volgens Carrefour een goed “anti-inflatiewapen”.
Mee profiteren van klantenbestand
Voor Carrefour is verder het affiliate-programma van Rakuten erg interessant, net als de onlinediensten van de Japanners. Rakuten heeft een eigen fulfilmentnetwerk, maar helpt partners ook met onder meer betaaloplossingen en artificiële intelligentie. “Door hun krachten te bundelen willen de twee partners nieuwe digitale groeistimulansen op lange termijn vinden om hun marktaandeel te versterken”, klinkt het.
“Deze nieuwe 100% virtuele winkel zal onze positie als belangrijke speler in multichannelshopping helpen versterken. Net als in de fysieke wereld, waar we winkels openen in winkelcentra, zullen we kunnen vertrouwen op de website en het verkeer van Rakuten om onze aanwezigheid bij klanten te vergroten”, zegt e-commercedirecteur Elodie Perthuisot van Carrefour.