De groep Carrefour heeft in het tweede kwartaal solide resultaten neergezet: vooral in eigen land won het Franse retailconcern terrein.
Groeiend marktaandeel
Ondanks een hoge vergelijkingsbasis nam de omzet van Carrefour in het tweede kwartaal ‘like-for-like’ met 3,6% toe. In Frankrijk breidde de retailer zijn marktaandeel met 0,5 procentpunt uit, dankzij uitmuntende verkopen in het food-segment. De non-food moest wel terrein prijsgeven. Zowel de supermarkten (+7,0%) als de hypermarkten (4,3%) van de groep gingen er stevig op vooruit.
De gemakswinkels, een segment dat vorig jaar een enorme groei kende door de lockdown, verloren dan weer een gedeelte van hun omzet (-3,0%). De food e-commerce in Frankrijk groeide opnieuw met 11%. Carrefour kondigde in dit verband ook aan een minderheidsbelang te nemen in de Franse flitskoerier Cajoo.
Forse daling in België
In de rest van Europa verging het Carrefour iets minder goed: ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar viel de omzet in het tweede kwartaal terug met 1,9%. In België daalde de vergelijkbare omzet zelfs met 6,7%. In Polen en Roemenië was er wel groei.
Over de eerste zes maanden van 2021 boekte Carrefour een omzet (inclusief btw) van 38,3 miljard euro, een stijging met 3,9% op vergelijkbare basis. De bedrijfswinst (ebit) steeg van 485 miljoen euro naar 689 miljoen euro.