Carrefour is tevreden over zijn financiële resultaten in het tweede kwartaal en de eerste jaarhelft, ondanks uitdagende omstandigheden in Europa. De groei werd gedreven door de kernmarkten Frankrijk en Brazilië.
Honderden winkels extra
Carrefour bevestigt zijn financiële doelstellingen voor 2024 en gaat “vol vertrouwen de tweede helft van het jaar in”. In een gemengde economische context heeft de groep een zeer goede prestatie geleverd in zijn twee belangrijkste landen, Frankrijk en Brazilië, zegt CEO Alexandre Bompard. Elders in Europa had de groep naar eigen zeggen last van het weer.
In Frankrijk vergrootte de groep zijn voetafdruk met de overname van 23 voormalige Casino-winkels en de integratie van Cora en Match, goed voor 175 supermarkten extra. Er kwamen met 166 nieuwe gemakswinkels ook een recordaantal nieuwe franchisenemers bij. Het marktaandeel op de thuismarkt bereikte zo het hoogste niveau sinds 2012. De vergelijkbare omzet daalde in de eerste jaarhelft nochtans met 2%, volgens de groep omwille van de lagere prijzen na de inflatiepiek.
Belgische strategie werkt
De omzet van Carrefour steeg in het tweede kwartaal met 10,8% op vergelijkbare basis, over de eerste helft van het hele jaar met 12,1%. De EBITDA groeide met 3,4% tot 1,92 miljard euro, terwijl de recurrente operationele winst met 6,2% steeg tot 743 miljoen euro. De operationele marge verbeterde met 11 basispunten tot 1,8%. E-commerce groeide aanzienlijk met 28% (tweede kwartaal) en 30% in de eerste jaarhelft. In Brazilië steeg het bruto handelsvolume zelfs met 46%.
In België is de “trend positief”, meent de supermarktgroep. Vorig jaar profiteerde Carrefour van de troebelen bij Delhaize en steeg de omzet uitzonderlijk sterk, waardoor er nu een vergelijkbare daling van 3,8% was. Toch zegt de keten het succes van de huidige commerciële strategie te zien. De recurrente operationele winst steeg er, in tegenstelling tot in de rest van Europa. De winst halveerde in Europa (exclusief Frankijk) zelfs over de eerste jaarhelft, van 164 miljoen euro in 2023 naar 84 miljoen euro nu.
Carrefour verwacht 2024 met meer winst af te sluiten. De Olympische Spelen in Parijs, waar de retailer een belangrijke sponsor is, moeten voor meer zichtbaarheid zorgen en de waarden van de groep uitdragen.