Een nieuw jaar, nieuwe boycots: Carrefour weigert nog producten van PepsiCo (waaronder Lipton en Lay’s) in de schappen te zetten. De retailer vindt de prijsstijgingen van de leverancier “onaanvaardbaar”.
Extra druk
De jaarlijkse onderhandelingen tussen de leveranciers en de supermarkten levert alweer flinke conflicten op. In Frankrijk schort Carrefour (tijdelijk) de verkoop van alle PepsiCo-producten op, meldt Olivier Dauvers in zijn blog. “We verkopen dit merk niet langer vanwege een onaanvaardbare prijsstijging. Onze excuses voor het ongemak”, valt sinds donderdag 4 januari te lezen op posters in de rekken waar eerder nog Doritos-chips of Quaker-muesli lagen.
Al is er nog een verschil tussen theorie en praktijk: klanten merken op dat ze sommige producten nog wel gewoon online kunnen bestellen via Carrefour Drive en dat er zelfs een promo-actie loopt op Pepsi-cola en Benenuts. Aangezien die afspraken en voorraden al lange tijd vastliggen, gaat die actie nu ook gewoon door.
Er zit dit jaar extra druk op de ketel, want de Franse regering heeft gevraagd om de jaarbesprekingen te vervroegen. De deadline voor een deal ligt nu tussen 15 en 31 januari, waar die vroeger meestal rond 1 maart lag. De regering hoopt dat de verlaagde grondstofprijzen, onder andere voor olie en graan, zo sneller in de supermarkten aan consumenten worden doorgerekend. Dauvers merkt echter dat er nog maar weinig overeenkomsten zijn gesloten, ook al verstrijkt de deadline over enkele weken.
Ook in België
Carrefour België reageert op zijn beurt dat ook hier “producten zoals Lays, Quaker, Pepsi, 7up, Duyvis en Doritos, uit de winkelrekken kunnen verdwijnen”. Woordvoerder Coralie Jacquemin wijst op de “betaalbare eigen merken als alternatief”.
(Dit artikel is donderdagnamiddag bijgewerkt om de reactie van Carrefour België toe te voegen)