Carrefour lanceert een koopkrachtcampagne in België: tot het einde van het jaar voert de supermarktketen onder de noemer “Actie Koopkracht” een reeks acties, waaronder het bevriezen van prijzen.
Golf aan anti-inflatiecampagnes
Nu Carrefour in Frankrijk de prijzen van honderd huismerkproducten bevriest, moet de Belgische tak wel volgen. Vandaag gaat de campagne “Actie Koopkracht” van start, goed voor een reeks initiatieven tot het einde van dit jaar “om zonder beperkingen te blijven kunnen kopen”. Al is het bevriezen van de prijzen nog niet voor meteen. “We gaan in België ook een dergelijke actie houden, maar pas binnen een paar weken”, zegt woordvoerster Aurélie Gerth.
Eerst maakt Carrefour reclame voor zijn eigen laagsteprijsmerk Simpl. Via een marketingcampagne en in de winkels wordt het assortiment van 300 producten extra onder de aandacht gebracht. Eerder een reclamecampagne dan een actie dus, maar Gerth hint al wel naar de tweede actie, die op 29 augustus wordt gelanceerd. Misschien volgt dan de verwachte bevriezing?
Actie Koopkracht is wellicht een reactie op de opborrelende golf aan “inflatiemaatregelen” bij de verschillende supermarkten. Delhaize lanceerde recent zijn “Kleine Leeuwtjes”-actie, die een succes blijkt: de deelnemende huismerkproducten zagen hun verkoop in de eerste maand al met 15% stijgen. Ook Lidl zet zijn huismerken in de kijker met een nieuwe campagne, en meer ketens zullen ongetwijfeld volgen. Steeds gaat het om acties met huismerkproducten, omdat de retailers die prijzen veel meer zelf kunnen controleren.