Tien jaar na zijn vertrek uit Griekenland waagt Carrefour een nieuwe poging om voet aan de grond te krijgen in de Helleense Republiek. De foodretailer sloot een overeenkomst met een lokale franchisepartner.
Oude bekende
Carrefour gaat een partnership aan met Retail & More, een filiaal van technologiedistributeur TeleUnicom, om zijn merk te herlanceren in Griekenland. Nog voor de zomer zouden de eerste winkels de deuren openen, meer bepaald op het eiland Kreta. De franchisepartner zal er focussen op supermarkten en buurtwinkels en plant dus geen hypermarkten te openen.
Voor de operaties doet de retailer beroep op een oude bekende: Vassilis Stasinoulias, die topman was van de joint venture Carrefour-Marinopoulos tussen 2008 en 2011. Carrefour was immers al eens actief in Griekenland, maar besloot in 2012 naar aanleiding van de schuldencrisis om het land te verlaten.
“We hebben besloten om een nieuwe business unit voor foodretail op te richten omdat er veel vraag was naar Carrefour in Griekenland”, verklaart Stasinoulias. “Het merk en de producten van Carrefour zijn goed gekend bij de Griekse klanten,” bevestigt Patrick Lasfargues, die verantwoordelijk is voor de internationale partnerships bij Carrefour. “TeleUnicom biedt ons het beste platform om deze markt snel en efficiënt te betreden.”