De Franse distributeur Carrefour gaat volgend jaar een eigen kassaloze winkelconcept testen. Zoals in het ‘grote voorbeeld’ Amazon Go moeten camera’s en gezichtsherkenning voor een volledig geautomatiseerd afrekensysteem zorgen.
Parijse primeur
Het Franse vakblad Linéaires meldt dat een vennootschap met vier leden is opgericht om het project op te starten, te beginnen met een kleine testwinkel in Massy (bij Parijs). In die winkel van 56 m² zouden in eerste instantie alleen werknemers van de keten zelf binnen mogen. Het systeem volgt met camera’s wat de winkelbezoekers in hun mandje steken, afrekenen gebeurt dan weer via gezichtsherkenning.
Carrefour kan voor deze testwinkel gebruik maken van de ervaringen die het in China al opdeed met een gelijkaardige winkel, in samenwerking met Tencent. In havenstad Sjanghai openden de Fransen immers al ‘Le Marché’, een testwinkel waar ook via gezichtsherkenning kan worden betaald. De schaal van de Chinese winkel is echter wel helemaal anders: die meet maar liefst 4000 m².
Retailers zoeken antwoord op Amazon
Met de test van een kassaloze winkel wil Carrefour antwoorden op het gevaar van Amazon, dat met zijn Go-winkels al een tijdje uittest hoe het publiek reageert op winkels zonder kassa. Er zijn inmiddels al zeven Amerikaanse Amazon Go-winkels open in Chicago, San Francisco en Seattle, maar binnenkort zou New York ook zo’n winkel mogen verwelkomen. De Amerikanen zouden ook al enige tijd lonken naar Frankrijk om daar de foodmarkt dooreen te schudden, met deze stap lijkt Carrefour zich daarop te willen voorbereiden.
In het centrum van Parijs heeft ook rivaal Casino al een kassaloze winkel, in België hebben Colruyt-dochter Okay en Spar al tests lopen en elders in Europa zijn er ook al tests van het Nederlandse Albert Heijn en het Britse Sainsbury’s: voor het bedrijf met hoofdzetel in Boulogne Billancourt reden genoeg om ook zelf met de technologie aan de slag te gaan.