Carrefour heeft in de Mall of the Emirates in Dubai zijn eerste kassaloze winkel geopend. De supermarkt werkt er – net zoals winkels van Amazon Go – aan de hand van cameraherkenning.
Naar het systeem van Amazon
In de Carrefour City-winkel in Dubai houden 97 camera’s elke klant en elke beweging angstvallig in de gaten. Ze vervangen er immers de klassieke kassa’s en hun medewerkers. De slimme camera’s kunnen producten identificeren, houden de voorraden in het oog en volgen de bewegingen van klanten.
Het is de eerste kassaloze supermarkt van Carrefour die met cameraherkenning werkt, net zoals Amazon Go dat jaren geleden pionierde in de Verenigde Staten. Carrefour opende al elders winkels waar shoppers niet langs de kassa hoeven, maar dan moesten ze hun aankopen nog wel zelf inscannen. In dit geval registreren de camera’s zelf wanneer een shopper een product neemt, waarna ze het automatisch aan zijn of haar kasticket toevoegen.
Shoppers krijgen toegang tot de winkel als ze de specifieke MAF Carrefour App op hun smartphone hebben, met MAF als afkorting van winkelcentrumuitbater Majid Al Futtaim. De app dient om klanten te herkennen. Van zodra ze de winkel verlaten, wordt het aankoopbedrag automatisch afgeschreven van hun geregistreerde kredietkaart. Via de MAF Carrefour App krijgen ze ook een digitaal ontvangstbewijs.
Meer Carrefours in de regio
Majid Al Futtaim is voor de AI-technologie een samenwerking aangegaan met de van oorsprong Chinese technologiespeler Aifi, die ook instaat voor de onbemande winkels van Wundermart en AH to go. Aifi benadrukt dat klanten in de winkel geïdentificeerd worden aan de hand van hun ‘lichaamsstructuur’, maar dat er geen sprake is van gezichtsherkenning of het bewaren van biometrische gegevens.
“De winkel betekent een enorme sprong voorwaarts voor de retail in de Verenigde Arabische Emiraten en de regio”, aldus CEO Hani Weiss van Majid Al Futtaim Retail in een persverklaring. Er zouden al plannen zijn om het concept in andere Carrefour-winkels te lanceren in de regio.