Donderdagochtend opende Carrefour ten noorden van Parijs een eerste vestiging van Atacadão: de Braziliaanse cash&carry-formule wil tot 15% goedkoper zijn dan de hypermarkten en geeft volumekorting: hoe meer je koopt, hoe lager de prijs.
Voor professionele en particuliere klanten
De eerste Franse Atacadão opende vanochtend de deuren in Aulnay-sous-Bois, een voorstad ten noorden van Parijs, in een voormalig hypermarktpand met een verkoopoppervlakte van bijna 10.000 m². De Braziliaanse formule, die Carrefour overnam in 2007, wil een antwoord zijn op de hoge inflatie met prijzen die gemiddeld 10 tot 15% lager zijn dan in de traditionele hypermarkten.
Professionele en particuliere klanten hebben hier de keuze uit 13.000 tot 20.000 artikelen (afhankelijk van het seizoen), waaronder 3.000 huismerkartikelen van Carrefour. 70% van het aanbod is Frans. Het accent ligt op voeding, maar de retailer verkoopt ook wat non-food: huishoudelektro of tuinartikelen bijvoorbeeld.
Geen folder of reclame
Grote volumes en verpakkingen zijn de norm, en hoe meer je ervan koopt, hoe lager de prijs. Een pak tagliatelle 500g van Barilla kost 1,65 euro, maar vanaf drie stuks wordt dat 1,53 euro per pak. Twee liter sinaasappelsap van Carrefour kost 3,47 euro, maar dat wordt 3,23 euro per stuk als je er vier koopt, noteert Le Parisien. Om de kosten te drukken is de winkelinrichting uiterst sober, met producten die vanop paletten worden verkocht. De voorraad wordt door de leveranciers rechtstreeks aan de winkel geleverd. Atacadão maakt geen reclame en publiceert geen folder.
Carrefour communiceert niet over de investering die gepaard gaat met de lancering van de nieuwe winkelformule en blijft vaag over de uitbreidingsplannen. “We zijn overtuigd van het potentieel van deze winkelformule, maar we zullen de eerste resultaten analyseren voordat we het concept uitbreiden”, aldus Alexandre Bompard aan zakenblad Capital. De retailer wil zes tot acht maanden de tijd nemen voor die eerste evaluatie. De winkel wordt overigens uitgebaat door een franchisepartner, de Marokkaanse groep LabelVie.