Nog voor het einde van het jaar zullen de zestig overgenomen Cora-vestigingen in Frankrijk tot Carrefour-hypermarkten worden omgebouwd. Match verdwijnt echter niet van de Franse markt.
Expertise in vers
Carrefour finaliseerde gisteren de overname van Cora en Match in Frankrijk. Vanaf september zullen de Carrefour-huismerken in de winkels van zowel Cora als Match verschijnen en nog dit jaar krijgen alle winkels van Cora het Carrefour-uithangbord, meldt de retailer in een persbericht. De overname zou tegen 2027 jaarlijks 130 miljoen euro bijdragen aan het brutoresultaat, iets meer dan de eerder geschatte 110 miljoen euro.
Opmerkelijk is wel het gegeven dat de groep Match als apart merk naast Carrefour Market op de Franse markt wil behouden en versterken. De supermarktketen heeft regionaal een grote merkbekendheid en onderscheidt zich met een sterke expertise in traditionele bedieningstoonbanken op de versafdelingen.
Geen gevolgen in België
Tijdens een persevent op maandag benadrukte CEO Alexandre Bompard dat er niets verandert voor de zowat 22.000 betrokken medewerkers. Er vallen geen ontslagen, het management blijft op post, de winkeldirecteurs ook. De medewerkers van inkoopcentrale Provera stappen over naar de inkoopafdeling van Carrefour.
Carrefour en de groep Louis Delhaize kwamen een jaar geleden tot een overeenkomst over de overdracht van 60 Cora-hypermarkten en 115 Match-supermarkten. Die winkels zijn hoofdzakelijk gevestigd in het noorden en het oosten van Frankrijk, regio’s waar Carrefour historisch minder sterk staat. Samen vertegenwoordigen ze een marktaandeel van 2,4%.
Er is overigens geen impact op de Belgische activiteiten van Louis Delhaize, die hier na het stopzetten van Match en Smatch nog zeven Cora-hypermarkten uitbaat, net als de Louis Delhaize-buurtwinkels (bevoorraad door grossier Delfood) en de Delitraiteur-maaltijdwinkels.