Door de hoge inflatie kunnen veel consumenten zich geen essentiële producten meer veroorloven, zegt CEO Alexandre Bompard van Carrefour. Hij wijst met een beschuldigende vinger naar de merkfabrikanten.
“Multinationals kunnen marges vergroten”
De Fransen ervaren een “tsunami van deconsumptie”, waarschuwt Bompard op franceinfo: “Als het essentiële niet langer toegankelijk is, als men zich essentiële producten ontzegt, moeten we snel handelen“, zegt hij. Aan de Franse minister van Economische Zaken Bruno Le Maire vraagt hij daarom een moratorium op de toepassing van de wet-Descrozaille, die vanaf maart 2024 promoties op met name hygiëneproducten beperkt.
“Vandaag kan ik een wasmiddel verkopen met een promotie van 50 of 60%, maar zodra de wet-Descrozaille wordt toegepast, zal ik me moeten beperken tot 34%.” Volgens de topman komt die wet slechts drie multinationals ten goede, namelijk Procter & Gamble, Henkel en Unilever. Zij zullen hun marges kunnen vergroten, terwijl een of twee Fransen op de tien zich verzorgings- en hygiëneproducten moeten ontzeggen.
“Consument keert zich af van merken”
De beschuldigingen van de CEO zijn niet mis: “De Fransen hebben begrepen dat de fabrikanten en de nationale merken niet aan hun kant stonden”, stelt hij. Daarmee verwijst hij naar rapporten die – volgens hem – hebben aangetoond dat de multinationals in de context van de inflatie hun marges niet zomaar hebben beschermd, maar wel degelijk verhoogd.
Volgens Bompard keren consumenten zich in toenemende mate af van grote merken. Bij Carrefour hebben de klanten deze zomer gemiddeld zeven nationale merkproducten uit hun winkelwagentje gehaald en ze vervangen door vijf huismerkproducten, stelt hij. De topman reageert verontwaardigd op de kritiek van de Franse voedingsfederatie Ania, dat de retailers nog niet alle structurele prijsverlagingen zouden hebben doorgerekend. Dat is totaal onwaar, zegt hij: in een ultracompetitieve omgeving voeren retailers prijsdalingen door zodra dat kan.