De Franse groep Carrefour verlaat Taiwan dan toch: de retailerverkoopt zijn Taiwanese activiteiten aan lokale partner Uni-President. Geruchten over een exit uit het land gingen al langer de ronde.
Goede zaak
Carrefour verkoopt zijn participatie van 60% in Carrefour Taiwan aan medeaandeelhouder Uni-President, een retailgroup die in Taiwan ook het enseigne 7-Eleven exploiteert. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Carrefour Taiwan zal het merk Carrefour de komende jaren blijven gebruiken.
De transactie waardeert Carrefour Taiwan op 2 miljard euro, wat meer is dan analisten hadden ingeschat. Financieel lijkt de Franse retailer dus een goede zaak te doen met de verkoop. Bovendien stelt deze operatie de retailer in staat om zich te concerteren op kernmarkten in Europa en Latijns-Amerika. Carrefour heeft nu geen activiteiten meer in Azië: eerder verliet de retailer ook China.
Sinds 1987
Geruchten over een verkoop van de Taiwanese activiteiten gaan al sinds een jaar de ronde. Carrefour bevestigde die geruchten destijds niet, maar zei zich wel te bezinnen over enkel van de internationale activiteiten. In maart gaf Uni-President te kennen dat de plannen wel degelijk concreet waren.
Carrefour Taiwan werd opgericht in 1987 via een joint-venture tussen Carrefour en Uni-President en kende sindsdien een sterke groei. In 2021 was het bedrijf goed voor een omzet van 2,5 miljard euro en een EBITDA van 243 miljoen euro, met 340 winkels en 15.000 medewerkers.