In Frankrijk zullen alle merkleveranciers van Carrefour verplicht worden om de Nutri-Score van hun producten te vermelden op de website en in de app van de retailer. Wie dat weigert, wordt gestraft. Straks volgt ook België.
Een deadline van drie maanden
Zelf vermeldt Carrefour al de Nutri-Score van 5000 huismerkproducten, en nu geeft de retailer nationale merkfabrikanten drie maanden de tijd om hetzelfde te doen voor alle producten op de website carrefour.fr en in de app. Dat blijkt uit een brief van topman Alexandre Bompard aan zijn leveranciers, die in handen kwam van Le Parisien.
Geeft de fabrikant onvoldoende informatie, dan zal Carrefour de Nutri-Score zelf berekenen. Fabrikanten die zich verzetten tegen de publicatie, worden gestraft: de retailer zal zijn klanten op de hoogte brengen van de weigering, en sluit de betrokken merken ook uit van de tool “mieux manger” (“beter eten”) op zijn website. Dat is een hulpmiddel waarmee klanten makkelijk een gezonder alternatief kunnen vinden voor hun keuzes.
Verzet van A-merken
Voor Carrefour is de uitrol van de Nutri-Score een belangrijk onderdeel van het “Act for Food”-programma, waarmee de retailer zich engageert voor een gezonde en duurzame voedseltransitie. Het label helpt shoppers om betere keuzes te maken.
Sinds een recente herziening van het algoritme achter de Nutri-Score neemt het verzet bij merkfabrikanten echter toe. Opmerkelijk was de beslissing van Danone, oorspronkelijk één van de voorvechters van het label, om de Nutri-Score niet langer te vermelden op haar drinkbare zuivelproducten en plantaardige alternatieven. Die hadden immers een minder gunstige score gekregen. Multinationals als Coca-Cola, Ferrero, Mars, Mondelez en Kraft Heinz hebben de Nutri-Score nooit ingevoerd. Carrefour verhoogt met deze beslissing dus de druk op zijn grootste leveranciers.
Op termijn zal ook Carrefour België de Nutri-Scores vermelden op zijn website, bevestigt woordvoerster Regine Van Tomme tegenover RetailDetail.