Carrefour ziet de omzet stijgen dankzij bemoedigende evoluties in het consumentengedrag, maar in Frankrijk wegen prijsinvesteringen op de inkomsten en in België spelen de zondagsopeningen bij Delhaize de retailer parten.
Prijsinvesteringen
Met een vergelijkbare omzetgroei van 8,8% in het derde kwartaal presteerde Carrefour nipt boven de verwachtingen. De groep zegt dat het consumentenvertrouwen zich nu op het hoogste niveau bevindt sinds het begin van de inflatiecrisis, waardoor de volumes in de meeste Europese landen weer aantrekken. Ook de verkoop van biologische producten en nationale merken zit weer in de lift.
Op de Franse thuismarkt daalde de vergelijkbare omzet met 3% als gevolg van zware prijsinvesteringen. Tegelijk stijgt het marktaandeel er wel door de integratie van de overgenomen winkels van Cora en Match.
Toegenomen concurrentie op zondag
In België ziet de retailer een gemengd beeld: de omzet daalde met 2,2% naar 1,1 miljard euro. “Na een bemoedigende eerste jaarhelft tonen niet alle indicatoren een opwaartse trend in het derde kwartaal”, meldt het bedrijf. “En dat ondanks de voortdurende investeringen in de koopkracht van de klanten, in de winkels en de ontwikkeling van het aanbod.”
“Veranderingen in de concurrentie op de markt, met veel winkels die op zondag opengaan, hebben een aanzienlijke invloed op de verkoop.” Maar de klanttevredenheid blijft stijgen en de retailer gaat dan ook op hetzelfde elan verder met het doel dit jaar positief af te sluiten.