Carrefour duwt het digitale gaspedaal nog wat dieper in: de retailer investeert de komende jaren drie miljard euro in digitaliseringsprojecten. De ambitie: wereldleider worden in e-commerce.
Snelle bezorgdiensten
Digitalisering is de grote prioriteit voor Carrefour: de retailer onthulde vandaag een nieuwe digitale strategie op zijn Digital Day in Parijs. De retailer koestert steile ambities en wil zijn e-commerceomzet verdrievoudigen tegen 2026: de omzet (meer specifiek de GMV of gross merchandise value) moet dan tien miljard euro bedragen – tegenover naar verwachting 3,3 miljard dit jaar.
Om dat doel te bereiken, ontwikkelt Carrefour nieuwe diensten naast de Drive-afhaalpunten die in Frankrijk het dominante model uitmaken. Een belangrijke rol is weggelegd voor expressleveringen (in minder dan drie uur) en quick commerce (binnen het kwartier). Ook ziet de retailer potentieel in personalshopperdiensten als Bringo, dat zopas werd gelanceerd in Argentinië en dat ook in Frankrijk opereert onder de naam OK Market.
Inzetten op omnichannelklanten
Volgens Carrefour zal e-commerce bijdragen tot de groepsresultaten dankzij het feit dat omnichannelklanten betere klanten zijn: ze besteden na twee jaar wel 27% meer bij de retailer en zijn beduidend trouwer. Tegen 2026 wil Carrefour 30% omnichannelklanten hebben, tegenover 11% nu.
Verder verwacht de supermarktgroep veel van zijn activiteiten in data en retailmedia, die tegen 2024 al dertig miljard euro moeten opbrengen. Het recent gelanceerde Carrefour Links-platform, dat gepersonaliseerde communicatie faciliteert, vervult hier een sleutelrol. Ook gaat Carrefour zijn financiële diensten verder digitaliseren. De groep heeft vijf eigen banken met meer dan tien miljoen kredietkaarten in omloop – in Frankrijk, België, Spanje, Brazilië en Argentinië – en verkoopt jaarlijks 3,5 miljoen verzekeringscontracten.
“Digital retail company”
Ook de traditionele distributieactiviteiten ondergaan een digitale versnelling: alle informaticasystemen verhuizen naar de cloud, waardoor de retailer sneller kan schakelen op het vlak van prijszetting, assortimentsopbouw, forecasting, logistiek en administratie. Medewerkers worden opgeleid aan de Digital Retail-universiteit van Carrefour en Google, een kapitaalfonds zal minderheidsbelangen nemen in vernieuwende start-ups. Bovendien moeten de e-commerceactiviteiten klimaatneutraal worden tegen 2030.
“Na een succesvol eerste transformatieplan willen we Carrefour nu omvormen van een traditionele retailer met e-commerceactiviteiten, tot een Digital Retail Company, die digitaal en data centraal stelt in al zijn activiteiten en in zijn waardecreatiemodel”, zegt topman Alexandre Bompard. “Ik ben ervan overtuigd dat deze nieuwe ‘digital first’-koers een krachtige motor zal zijn voor leiderschap in een snel veranderende markt.”