Welke producten naderen de houdbaarheidsdatum? Welke korting krijgen ze dan? Carrefour België neemt een nieuwe AI-tool in gebruik om de vervaldata van voedingswaren te beheren.
Intelligente kortingen
Carrefour plakt alleen al in haar 83 grootste winkels in België dagelijks meer dan 40.000 kortingen op artikelen, puur omdat producten de houdbaarheidsdatum naderen en dus in de snelverkoop gaan. De retailer zocht daarom een eenvoudige oplossing om de vervaldata efficiënt te beheren, kortingen te optimaliseren en voedselverspilling tegen te gaan.
Na een succesvolle proefperiode lanceert Carrefour zijn nieuwe trackingtool met artificiële intelligentie nu op grote schaal. “De nieuwe tool zal ons helpen de operaties te stroomlijnen, kosten te verlagen en de winstgevendheid te verbeteren”, legt technologiemanager Benoît Moreau van Carrefour België uit. “Dankzij geïntegreerde intelligente kortingen en volledige controle over de voorraad in de rekken, zal het een sleutelrol spelen in onze strategie om afval te verminderen en de economische prestaties te verbeteren.”
Carrefour kan naar eigen zeggen tot op de seconde voorraadniveaus monitoren en vraagfluctuaties voorspellen, om zo risico’s op te grote of te kleine voorraden te verminderen. Ook kan de datatool consumentvoorkeuren, koopgedrag en voorraadtrends analyseren. De tool moet bovendien de dagelijkse workflows van de medewerkers vereenvoudigen en uiteindelijk tot zestig minuten werktijd per dag per winkel besparen.