In de eerste helft van het jaar hebben alle winkelformules van Carrefour in België marktaandeel gewonnen. Ook op groepsniveau presteerde de foodretailer sterk.
Commercieel beleid
De maatregelen van Carrefour België in het kader van het strategisch plan 2026 beginnen hun vruchten af te werpen, zegt de retailer. De vergelijkbare omzet steeg met 11,3% en de volumes namen toe, vooral in de hypermarkten. Zowel die hypermarkten als de Market supermarkten en de Express buurtwinkels wonnen de afgelopen zes maanden marktaandeel. Mogelijk konden ze profiteren van de stakingsacties bij Delhaize en Mestdagh.
De foodretailer schrijft de goede resultaten toe aan een combinatie van factoren, waaronder een apart commercieel beleid met specifieke folders en promoties per winkelformaat, de koopkrachtacties, de focus op de huismerken, en de toepassing van de zogenaamde “methode Maxi”, die de productiviteit in de winkels verbetert.
Kosten besparen
Bovendien zag Carrefour in België groei voor de onlineverkoop en de snelle bezorgdiensten. Zopas nog herdoopte de retailer zijn snelle bezorgdienst Shipto naar Carrefour Fast Delivery om meer duidelijkheid te creëren voor de klanten, en in Knokke test het bedrijf deze zomer autonome bezorgrobots. Daarnaast werkt de retailer aan de kostenzijde, met rationaliserings- en automatiseringsinitiatieven, minder energieverbruik, logistieke ingrepen, gezamenlijke inkoop en synergiën met de groep Carrefour.
Ook op groepsniveau pakte Carrefour uit met sterke resultaten. De vergelijkbare omzet steeg met 11,2% naar 45,4 miljard euro. De operationele winst daalde wel met 2,2% als gevolg van de kosten die gepaard gingen met de integratie van Grupo Big in Brazilië. Op de Franse thuismarkt was er een vergelijkbare omzetgroei van 7,2% en ook daar wint de retailer marktaandeel. Ook de andere Europese landen deden het goed, met uitzondering van Polen, dat een jaar geleden een uitzonderlijk sterk tweede kwartaal kende door de oorlog in Oekraïne, en dat nu weer aanknoopt met “normale” cijfers.