Hoewel er een week geleden een einde kwam aan de staking bij het verdeelcentrum van Kuehne+Nagel in Nijvel, houdt het bevoorradingsprobleem bij Carrefour aan. De vakbonden vrezen dat het probleem structureel is en wijzen onder meer op het tekort aan vrachtwagenchauffeurs.
Lege rekken
Verschillende vestigingen van Carrefour Market kampen nog steeds met lege rekken. De problemen lijken het grootst bij de droge voeding, zoals koekjes en wijn, en bij verzorgingsproducten als bijvoorbeeld wc-papier. “De bevoorrading van onze winkel loopt volledig in het honderd”, getuigt een anonieme gerant in De Standaard. Van zijn grote bestelling die hij vorige week plaatste, werd volgens hem slechts een derde geleverd. “Als het zo doorgaat, vrees ik voor de feestdagen.”
Bij Carrefour ontkennen ze de problemen overigens niet. Op Facebook verontschuldigde François-Melchior de Polignac, de grote baas van Carrefour België, zich zelfs bij de klanten. “Wij doen ons uiterste best om je zo snel mogelijk opnieuw een volledig gamma producten aan te bieden”, voegde hij eraan toe.
Volgens woordvoerster Aurélie Gerth is de supermarktketen afhankelijk van logistieke partner Kuehne+Nagel, die de distributiecentra uitbaat. “We kunnen geen zekerheid bieden over wanneer dit allemaal opgelost raakt.” Rest de vraag waar de logistieke problemen dan wel vandaan komen. Want het depot in Nijvel is intussen al een week heropend.
Te weinig chauffeurs
Volgens de vakbonden van het Kuehne+Nagel-magazijn in Kontich, dat er heel wat volume bijkreeg tijdens de staking in Nijvel, ligt het probleem niet zozeer bij het depot zelf, maar eerder bij een tekort aan chauffeurs. “We kunnen de leveringen hier voldoende voorbereiden en klaarzetten voor transport. Alleen zijn er onvoldoende vrachtwagens die de goederen komen ophalen aan de laadkaai. Die staat nu ook bomvol met palletten”, zegt Wannes Gielis van ACV Puls.
Tom Peeters, secretaris-generaal van vervoerdersvakbond BTB, onderschrijft die stelling en erkent dat België met een groot tekort aan truckers kampt. “De instroom van jonge mensen is te laag, terwijl veel chauffeurs met pensioen gaan. Bovendien drukken ketens zoals Carrefour heel hard op de prijs en dus op de lonen, wat het beroep van chauffeur nog onaantrekkelijker maakt.”