Geen kassa’s, glijdende prijzen, geen folders en maar 2000 productreferenties. De Franse discountformule Leader Price maakt een comeback als LP, met een radicaal vernieuwd concept.
Folders noch A-merken
Leader Price komt terug in een nieuwe gedaante: merkeigenaar Casino test in het Franse Normanville de conceptwinkel LP, in één van de weinige overblijvende Leader Price-supermarkten. In 2020 verkocht Casino 545 winkels van de discountformule en drie magazijnen aan concurrent Aldi. De groep hield zo nog maar enkele vestigingen en de merkrechten over.
Nu de hoge inflatie Fransen massaal in de armen van de discounters jaagt, ontwikkelt Casino toch weer een netwerk van discountwinkels. “Er is een plaats te veroveren in de hard-discount in Frankrijk”, zegt projectmanager Thibault Zitoun aan Mieux Vivre, met een knipoog naar de dreigende komst van Russische harddiscounter Mere. Die komst ging op de valreep niet door, maar legde wel de kansen bloot.
“Het idee begon met een observatie: budgetsupermarkten in Frankrijk zijn langzaam geëvolueerd naar ‘soft discount’-winkels. De ambitie van Leader Price is om terug te keren naar de basis: een eenvoudig, universeel, transparant, efficiënt en verantwoord discountconcept voor zowel de producent als de consument en de retailer”, legt retaildesignbureau Minale uit, dat de look en feel van het nieuwe enseigne heeft ontworpen.
Glijdende prijzen
De LP-supermarkt in het Normandische Normanville is 650 m² groot en gaat prat op onklopbare prijzen, nog lager dan die van de concurrentie of minstens gelijk. Om dat te kunnen realiseren, moest op zoveel mogelijk kosten worden bespaard. Zo zijn er geen folders, een beperkte koopjeshoek, amper nationale merken (op Coca-Cola en de Ferrero-merken na) en een assortiment van slechts 2000 artikelen. Door het beperkte assortiment is niet alleen minder stockruimte nodig, er zijn ook minder out-of-stocks die leiden tot omzetverlies en minder rekken aan te vullen.
Vernieuwend zijn bovendien de glijdende prijzen. Klanten kunnen producten los, in dozen of zelfs in een hele pallet kopen – de prijzen dalen naargelang het volume. Zo kost een kilo suikerklontjes 83 cent, voor een doos met zes kilo betaal je 79 eurocent per kilo en voor een pallet van 660 kilo is de kiloprijs 75 cent. Zo kunnen ook verenigingen en restauranthouders er terecht. Het systeem werkt, want tien maanden na de opening van de prototypewinkel komt 10% van de omzet er van de verkoop per doos, bericht Le Monde. Alle producten worden trouwens toch al op paletten uitgestald, net zoals bij Mere.
Anders dan gewoonlijk, begint het klantentraject bij LP met de promotiezone, gaat het verder met grote artikelen en eindigt de shopper bij de verse producten. Traditionele kassa’s zijn er evenmin: klanten scannen hun aankopen al shoppend met een scanner of hun smartphone, laten ze bij check-out in hun – groter dan normale – winkelkarren en hoeven pas over te laden in hun auto.
LP van “Le Pouvoir”
Bijzonder zijn ook de affiches die aan klanten uitleggen hoe supermarktprijzen worden berekend. LP staat zo ook een beetje voor “Le Pouvoir”: het concept “moet de macht teruggeven aan de consument”, aldus de ontwerpers van Minale. Het concept richt zich ook niet enkel tot mensen die moeten bezuinigen. LP onderscheidt drie types klanten: consumenten die “tot zuinigheid worden gedwongen”, klanten die “tot zuinigheid worden aangezet” (die overconsumptie willen tegengaan door beter te kopen) en klanten die “loskomen van het consumentisme” (op zoek naar een eenvoudiger levensstijl).
Al is nog lang niet zeker dat alle elementen van de testwinkel het halen. Het concept wordt maandelijks geëvalueerd met een consumentenpanel en uiteindelijk is het aan franchisenemers om al dan niet met het LP-concept aan de slag te gaan. Dat doen ze, want er zouden al zeker een twaalftal vestigingen komen.