Concurrentiekracht verbeteren
Het akkoord zal met ingang van volgend jaar gaan gelden, onder voorbehoud van toestemming van de mededingingsautoriteiten. De twee supermarktorganisaties besloten hun krachten voor internationale samenwerking te bundelen om de concurrentiekracht te verbeteren ten opzichte van de grote merkfabrikanten in de voedingssector.
Beide formules willen de aangesloten winkels ondersteunen met een gezamenlijk pakket van internationale diensten, onder meer op het gebied van aanbiedingen. Casino en Dia verwachten dat zij door de samenwerking het inkoopvolume van hun Europese eigen merken met meer dan 50 procent kunnen verbeteren.
De twee supermarktformules willen met de samenwerking ook een groot Europees platform van eigen merken opzetten, dat voor de leveranciers aanvullende afzetmogelijkheden biedt en voor de consument een groter assortiment beschikbaar maakt.
Prijzenoorlog
De samenwerking van Casino en Dia is exemplarisch voor de toename van strategische samenwerkingsverbanden in de Europese supermarktsector. Steeds meer supermarktorganisaties zoeken in het kader van de Europese prijzenoorlog en de beperkte inkoopmogelijkheden naar mogelijkheden om hun internationale inkoopkracht te versterken.
Zo knoopte Auchan vorig najaar een internationale samenwerking aan met het Duitse Metro. Leclerc kondigde in juni een centrale inkoop aan met Rewe, eveneens Duits. Les Mousquetaires van Intermarché nam in augustus deel in een versterking van Alidis, haar centrale internationale inkooporganisatie met Colruyt, het Italiaanse Conad en Coop in Zwitserland.
Zowel Casino als Dia zijn in Europa sterk vertegenwoordigd. Casino heeft meer dan 9.000 verkooppunten in verschillende Europese landen, met onder meer zijn Géant Casino-hypermarkten, Monoprix-supermarkten en discountwinkels Leader Price. Dia, dat wereldwijd 6.500 vestigingen telt, heeft discountwinkels in Spanje, Portugal, Frankrijk en Turkije.