Ondanks alweer dalende winkelomzetten ziet de Franse retailgroep Casino de winstgevendheid wel verbeteren. Online doet de retailer het uitstekend.
Succesvolle partnerships
Op de Franse thuismarkt zag Casino z’n vergelijkbare omzet dalen met 6,4%. De retailer staat sterk in het segment van de buurtwinkels met enseignes als Monoprix en Franprix, winkels die het goed deden tijdens de eerste lockdown en nu dus te kampen hadden met een moeilijke vergelijkingsbasis. Ook de supermarkten (Casino) en de hypermarkten (Géant) zagen hun omzet sterk terugvallen, onder andere als gevolg van Franse coronamaatregelen waarbij de non-foodafdelingen gesloten bleven. Maar dat verklaart niet alles: in twee jaar tijd verloren de hypermarkten van de groep wel 24% van hun omzet, berekende het Franse vakblad Linéaires. De malaise zit dus dieper.
Toch wijst de directie vooral op de lichtpunten in de cijfers voor het eerste kwartaal. De online voedingsverkopen stegen met 38%, mede dankzij succesvolle partnerships met Ocado en met Amazon. Ook het e-commerceplatform Cdiscount kende een mooie groei. Het bedrijfsresultaat steeg van 9 miljoen euro in 2020 naar 40 miljoen onder meer dankzij besparingsoperaties. De groep overweegt om kapitaal aan te trekken voor z’n energiedivisie GreenYellow en voor Cdiscount. Ook verwacht de retailer – die met een zware schuldenlast kampt – veel van de recente alliantie met sectorgenoot Intermarché: beide retailers willen samen betere inkoopcondities afdwingen van hun leveranciers, en slaan ook de handen in elkaar om digitale diensten en huismerken te ontwikkelen.