RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AuchanCarrefourCasinoIntermarché
  • Onderwerpen Overname
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Casino verkoopt 288 winkels aan Intermarché, Auchan en Carrefour

icon
Food29 januari, 2024

Casino verkoopt uiteindelijk 288 winkels aan Auchan en Intermarché, al geeft die laatste er meteen 26 door aan Carrefour. Dat is het resultaat van zes weken stevige onderhandelingen in Frankrijk.

Franse kaart hertekend

Het Franse supermarktlandschap is ingrijpend hertekend: na zes weken onderhandelen is Casino 288 supermarkten armer. Auchan neemt 98 vestigingen over, Intermarché liefst 190. Wel speelt Intermarché 26 vestigingen onmiddellijk door aan Carrefour. Ongeveer 12.000 winkelmedewerkers en 2.000 magazijnwerkers veranderen van werkgever. In totaal krijgt Casino 1,35 miljard euro voor de overname.

Voor de overnemers betekent het enorme sprongen voorwaarts: Intermarché heeft vanaf nu 10% meer winkels, Auchan zelfs 20% meer, waaronder 25 hypermarkten. Beide partijen nemen ook magazijnen over: eentje gaat naar Auchan, drie naar Intermarché.

Geografisch hebben ze gekozen voor regio’s waar ze tot nu toe nauwelijks aanwezig waren: Intermarché versterkt zich in het oosten en in Parijs, terwijl het Noord-Franse Auchan er heel wat vestigingen in het zuiden (zoals aan de Côte d’Azur en rond Bordeaux) bijkrijgt, meldt vakblad LSA.

In juli al open

Intermarché denkt de omzet per vierkante meter met meer dan de helft te kunnen verhogen in de komende vier jaar, met een potentiële omzetstijging van 2,6 miljard euro. Bij Auchan denken ze al op 1 juli de eerste winkels te kunnen integreren en rekenen ze vooral op meer marktaandeel.

Wel hebben ze eerst nog af te rekenen met de vakbonden. De kopers hebben moeten beloven alle arbeidsovereenkomsten over te nemen en minstens vijftien maanden lang dezelfde voorwaarden te behouden. Zeker voor Intermarché is dat een hele uitdaging, aangezien die groep in tegenstelling tot Casino louter onder franchise werkt. Op 1 februari is er een eerste samenkomst met de sociale partners.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    [Interview] “Het is voor shoppers weer interessanter om de boodschappen in België te doen”

    In tijden van harde prijsdiscussies met internationale retailallianties willen de A-merken weg van het conflictmodel: “Onze welvaart staat op het spel.” De prijsverschillen met de buurlanden worden kleiner, ziet BABM.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN