2,7 keer per week boodschappen doen
“Ik heb altijd vertrouwen in foodservice en supermarkten gehad sinds het intreden van de economische crisis. Terecht; de omzetten stegen jaarlijks of bleven op zijn minst stabiel”, verklaart CBL-voorzitter Bert Roetert vandaag tijdens de jaarlijkse CBL Haringparty. Roetert is er trots op dat de branche is blijven investeren en ontwikkelen, zowel qua bedrijfsvoering als assortiment.
De consument doet gemiddeld 2,7 keer per week boodschappen, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Levensmiddelenhandel (CBL). Hij bezoekt gemiddeld 2,9 verschillende formules per maand, terwijl 47% drie of meer formules per maand bezoekt. De klant kan daarbij kiezen uit gemiddeld vier goed bereikbare supermarktformules.
76% van de shoppers is ook positief tot zeer positief over de supermarkt. 67% van de consumenten vindt boodschappen doen leuk. Ze waarderen het grote assortiment, de keuzevrijheid en het aanbod van voordelige producten. Hun winkelbezoek duurt gemiddeld 26 minuten.
Loyaal aan winkel, minder aan producten
Consumenten zijn bovendien loyale klanten: bij negatieve berichtgeving over zijn supermarkt, switcht slechts 13% van winkel. Aan producten zijn boodschappers minder trouw: 36% switcht van product bij slechte berichtgeving.
Als aandachtspunten voor de supermarkt noemen consumenten het ondersteunen van lokale initiatieven, het aanbod van lokale/regionale producten en het verminderen van verpakkingsmaterialen, zo blijkt uit onderzoek van EFMI Business School in opdracht van het CBL.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in de ruim 4300 supermarkten die het CBL vertegenwoordigt. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland.