Ander aanbod voor een kleinere ruimte
De keuken van Chi-Chi’s is een mix van Indiaanse en Mexicaanse gerechten, gecombineerd met de invloeden van de kolonisten die zich in de negentiende eeuw in Texas vestigden. Op de menukaart staan naast Mexicaanse gerechten als burrito’s of taco’s, wraps en American burgers ook cocktails als margarita’s en mojito’s.
In studentenstad Groningen wordt voor een andere aanpak gekozen: de Tex-Mex klassiekers zoals de fajita, burrito en grillgerechten vind je er niet. Wel bevat de kaart naast een uitgebreid aanbod Gourmet Burgers ook specialiteiten als nacho’s, quesadilla’s en wraps. Verder is nieuwe concept meer “fast en casual” van opzet en moet het op een kleinere oppervlakte werken.
Het nieuwe verkooppunt in Groningen bevindt zich midden de uitgaansbuurt en wordt in franchise uitgebaat door ondernemer Aart Zoetbrood, onder de vlag Chi-Chi’s Burgers & Bar. Mocht de keuze voor een gewijzigd concept er aanslaan, dan kan dit ook worden uitgerold in België. Concreet wordt daarbij gedacht aan studentensteden als Gent, Leuven, Antwerpen, Mechelen en Louvain-La-Neuve.
Ruimte voor veertig verkooppunten in Nederland
Op termijn ziet Chi-Chi’s ruimte om in Nederland een veertigtal verkooppunten te vestigen, waarbij het kan gaan om een mix van beide concepten. Op korte termijn wordt alvast gekeken naar locaties zoals Zwolle en Enschede.
In België sprak Francis Leroy, die de masterfranchise bezit voor Europa, Azië en Noord-Afrika, van een potentieel van vijftig vestigingen – meer dan drie keer zoveel als de huidige veertien. Per 50.000 inwoners zou er plaats zijn voor een Chi-Chi’s, meent hij. Er worden alvast al franchisenemers en geschikte panden gezocht in steden als Kortrijk, Gent, Oostende, Eupen en Hoei.
Ook elders wil Leroy Chi-Chi’s laten verrijzen: in Duitsland zullen dit jaar vier restaurants openen in en rond Leipzig en in China – waar er al twee restaurants zijn – komen er in 2015 nog twee bij. In Marokko werd onlangs dan weer een voorakkoord afgesloten voor een Chi-Chi’s in Tanger, waarna Casablanca snel moet volgen.
Leroy ziet in elk geval de omzet stijgen: in de Benelux werd vorig jaar voor 13,7 miljoen euro verkocht, dat was 44% meer dan in 2013.