Mede ten gevolge van de coronasrisis daalde de omzet van Spadel, eigenaar van onder meer Spa en Bru, met een tiende. Maar dankzij een besparingsplan en enkele eenmalige ingrepen bleef de winst niettemin stabiel.
Minder kleine flesjes
Spadel boekte in 2020 een omzet van 266,6 miljoen euro, een daling met 10,7% in vergelijking met het jaar ervoor. Dat is in de eerste plaats het gevolg van de sluiting van de horeca. De verkoop verschoof weliswaar naar de supermarkten, maar daar werden vooral grote formaten verkocht, met lagere marges. Daarnaast had de verkoop van Welshe dochteronderneming Brecon Carreg eind 2019 een impact op de opbrengsten. Op autonome basis daalde de omzet uiteindelijk met 5,5%.
Ondanks de dalende omzet bleef de winst stabiel. Het bedrijfsresultaat landde op 35,8 miljoen euro, een fractie hoger dan in 2019. Spadel snoeide niet alleen fors in de marketing- en productiekosten, maar profiteerde ook van enkele eenmalige maatregelen. Zo leverde de herevaluatie van de stocks van reserveonderdelen een bonus op van 1,2 miljoen euro.
Voor 2021 blijft de onderneming erg voorzichtig. “De consumptie is deels verschoven naar de detailhandel, maar we kunnen niet voorspellen welke veranderingen in de consumptiegewoonten dit in de komende maanden met zich mee zal brengen. De recente verstrenging van de lockdown-maatregelen en de onzekerheid over de mogelijke opheffing ervan in de eerste helft van 2021 zouden de resultaten van de groep aanzienlijk kunnen beïnvloeden”, luidt het in een verklaring.