Heineken verhoogt de verwachtingen voor dit jaar, ondanks een tegenvallende eerste helft. China drukt zwaarder op de prestaties dan de sterke groei in Mexico.
Chinese afwaardering
Heineken haalde 2,1% volumegroei in de eerste helft van dit jaar, goed voor een organische omzetstijging van 6% (zonder wisselkoerseffecten) tot 14,8 miljard euro. Dat was echter minder dan analisten hadden verwacht. De totale omzet groeide met 2,2% tot 17,8 miljard euro.
Ook de winst viel tegen door uitzonderlijke kosten in China: onder de streep was er 95 miljoen euro verlies door een eenmalige afwaardering. Heineken boekte liefst 874 miljoen euro af op zijn Chinese brouwpartner CR Beer. De Nederlandse bierreus kocht zich pas in 2019 in bij zijn Chinese brouwer, maar heeft er nu last van de economische vertraging.
Meer sales en marketing
Elders presteert Heineken nochtans wel goed. Amerika is goed voor 42% meer winst, vooral dankzij Mexico en Brazilië, en klokte zo af op 854 miljoen euro. Het is nu de meest winstgevende markt, ook al was er in alle regio’s groei. Zelfs in de meeste Europese landen won de brouwer marktaandeel.
CEO Dolf van den Brink noemt het een solide halfjaar, al “blijft de volatiliteit een realiteit”. Voor het hele jaar verhoogt Van den Brink de prognose naar 4 tot 8% meer winst. In de tweede jaarhelft belooft Heineken fors meer uit te geven aan sales en marketing.