Het Amerikaanse drankenconcern legt 5,6 miljard dollar (4,8 miljard euro) op tafel voor sportdrankmerk BodyArmor, meteen de grootste overname ooit voor Coca-Cola.
Sportdrankentak versterken
Drie jaar geleden nam de drankengigant al een belang van 15% in BodyArmor. Door de nieuwe deal verwerft Coca-Cola nu de volledige controle over het sportdrankmerk, meldt CNBC.
Dankzij de overname versterkt Coca-Cola zijn positie in de categorie sportdranken aanzienlijk, hoewel Gatorade van eeuwige rivaal PepsiCo de markt nog steeds domineert. Coca-Cola had met Powerade al een sportdrank in eigen rangen, maar dat merk slaagde er nooit in om Gatorade het vuur aan de schenen te leggen. Sterker nog, ook tegenover BodyArmor verloor Powerade steeds meer terrein.
NBA
Coca-Cola verwacht dat de omzet van BodyArmor dit jaar met zo’n 50% zal stijgen. Het merk werd tien jaar geleden opgericht en verwierf grote bekendheid dankzij de betreurde NBA-ster Kobe Bryant, die vorig jaar bij een ongeval overleed. In 2013 nam de basketballegende een belang van 15% in BodyArmor, waarmee hij de op twee na grootste aandeelhouder van het sportdrankmerk werd. Zijn erfgenamen zouden nu zo’n 400 miljoen dollar (345 miljoen euro) opstrijken.
De overname van BodyArmor is de grootste uit de geschiedenis van Coca-Cola. Het vorige record dateert uit 2018, toen de drankengigant 5,1 miljard dollar (4,4 miljard euro) neertelde voor Costa Coffee.