Coca-Cola en PepsiCo lijken wel verzeild in een wedren om zich om ter meest te ‘ont-colaïseren’. Geeft Pepsi een recordbedrag uit voor doe-het-zelf spuitwatermaker Sodastream, dan telt Coca-Cola 4,4 miljard euro neer voor Costa Coffee, de tweede grootste koffieketen ter wereld.
Warme dranken
Coca-Cola neemt Costa Coffee over van de Britse hotelgroep Whitbread, die het koffiebedrijf verwierf in 1995, toen de keten nog maar 39 vestigingen had. Intussen heeft Costa zowat 4000 koffiebars over heel Europa maar ook in het Verre en Midden-Oosten, en moet het enkel Starbucks laten voorgaan in de rangschikking van grootste koffieketens.
Voor Coca-Cola kadert deze acquisitie in de inspanningen om af te stappen van koolzuurhoudende dranken en verder te evolueren in de richting van alternatieve opties voor steeds meer gezondheidsbewuste consumenten. “Warme dranken zijn een van de weinige segmenten van het totale dranklandschap waar we nog geen wereldwijd merk hebben”, zegt topman James Quincey. “Costa geeft ons toegang tot deze markt met een sterk koffieplatform.” Nochtans heeft het frisdrankbedrijf al een koffiemerk: Chaqwa, dat via koffieautomaten aanwezig is in de bedrijfs- en foodservicewereld.
De deal illustreert hoe Coca-Cola sterker inzet op variatie en op gezondere opties dan de traditionele frisdranken, nu de vraag naar (te) zoete dranken afneemt en gezondere dranken steeds populairder worden – al dan niet onder zachte dwang van de wetgever. Coca-Cola volgt daarmee hetzelfde stramien als eeuwige rivaal PepsiCo, dat vorige week nog 2,8 miljard euro veil had voor Sodastream.