Om kosten te besparen is Coca-Cola Europacific Partners van plan om te stoppen met het manueel aanvullen van automaten en het rechtstreeks leveren aan bedrijven. Dat kan enkele tientallen jobs kosten.
Efficiëntie
Sinds de covidlockdowns werken meer mensen thuis en zijn de kosten van leveringen aan bedrijven door de hoge loon- en energiekosten sterk gestegen, ziet Coca-Cola Europacific Partners België (CCEP). De bottelaar wil daarom af van de rechtstreekse leveringen aan institutionele klanten als bedrijven, openbare instellingen, ziekenhuizen of hoger onderwijs.
In de plaats daarvan wil het bedrijf nauwer samenwerken met lokale en nationale commerciële partners die al bedrijven beleveren of automaten aanvullen. Met de maatregel wil CCEP zich efficiënter organiseren om dit belangrijke verkoopkanaal in de toekomst verder te ontwikkelen.
Naakte ontslagen vermijden
Dat heeft het bedrijf vandaag aangekondigd op een bijzondere ondernemingsraad. De wijziging kan de komende twee jaar een impact hebben op 65 van de ruim 2100 medewerkers die voor CCEP in België werken. Het bedrijf wil de implementatie van dit voorstel afronden in 2025.
Het informatie- en consultatieproces (binnen de wet-Renault) is vandaag opgestart. Het is de bedoeling dat naakte ontslagen zoveel mogelijk worden vermeden: “CCEP streeft ernaar om haar medewerkers persoonlijk ‘van job naar job’ te begeleiden, met veel respect voor elke betrokkene en de sociale dialoog”, zegt het persbericht.