Coca-Cola ziet een groeiende kloof tussen het consumptiegedrag van mensen thuis en out-of-home. In de supermarkten kiezen ze makkelijker voor huismerken, buitenshuis blijft de colaproducent het heel goed doen.
Geen verdere prijsverhogingen
Coca-Cola klopt de verwachtingen in het derde kwartaal, ondanks (of net dankzij) een laatste ronde prijsverhogingen. De frisdrankreus haalde een omzet van 11,91 miljard dollar (11,2 miljard euro), tegenover analistenverwachtingen van 11,44 miljard. Ook de nettowinst klokte met 3,09 miljard dollar (2,9 miljard euro) hoger af. De organische omzet steeg met 11%.
De meeste groei was te danken aan prijsstijgingen: vergeleken met een jaar eerder lagen de prijzen 9% hoger. Toch bleef ook het volume licht toenemen met 2%. In juli liet de groep niettemin weten de prijzen in de Verenigde Staten en Europa dit jaar niet meer verder te verhogen.
Meer dan verwacht
CEO James Quincey merkt dat de out-of-homeverkoop sneller groeit dan de thuisactiviteiten. In de supermarkten is het voor consumenten makkelijker om over te stappen op huismerkopties dan wanneer ze buitenshuis consumeren. Vooral in de Verenigde Staten is die kloof merkbaar. In Europa bezuinigden consumenten over het algemeen meer, terwijl Coca-Cola er ook meer te lijden had onder het instabiele zomerweer.
Voor het hele jaar verwacht Coca-Cola nu 7 à 8% winstgroei, in plaats van de eerder voorspelde 5 tot 6%. Ook de vooruitzichten voor de omzet verhoogt de groep naar 10 à 11%. De rest van de vooruitzichten voor 2024 zal de colaproducent bekendmaken na het vierde kwartaal.