Coca-Cola heeft een uitstekend tweede kwartaal achter de rug en verhoogt zijn verwachting voor het hele jaar. De frisdrankgigant waarschuwt voor de impact van de deltavariant van het coronavirus, maar zegt voorbereid te zijn.
Verwachtingen verpulverd
Dankzij de afbouw van coronamaatregelen in heel wat landen verkocht Coca-Cola weer meer in cafés en restaurants en op evenementen. De omzet steeg met ruim 41% tot 10,1 miljard dollar (8,5 miljard euro), veel meer dan de 9,3 miljard dollar (8 miljard euro) die analisten verwacht hadden. De winst nam met 48% toe.
In verschillende regio’s in de wereld neemt de bezorgdheid rond de verspreiding van de deltavariant van het coronavirus intussen toe. CFO John Murphy verklaarde dat Coca-Cola lessen getrokken heeft uit de pandemie en zich zal concentreren op de grootste merken, om een potentiële impact van de deltavariant te bestrijden. “Als de zaken meer onder druk komen te staan, richt je je op de grotere merken“, verklaarde hij aan Reuters.
In het voorbije jaar is het concern al gestopt met de verkoop van Coca-Cola Energy en TaB in de Verenigde Staten. Daarnaast werd het merk ZICO (kokoswater) opnieuw verkocht aan de oorspronkelijke oprichter.
Ten gevolge van het sterke herstel in het tweede kwartaal heeft Coca-Cola zijn verwachting voor het hele jaar opgetrokken. Het bedrijf rekent nu op een organische omzetgroei 12% tot 14%. Eerder werd uitgegaan van een groei van zo’n 9%.