Een flesje cola kan dik 20% meer kosten dit jaar, maar dat houdt de verkoop niet tegen. Coca-Cola heeft een sterk kwartaal met beter dan verwachte groei achter de rug.
Breder portfolio
De omzet klom bij Coca-Cola met 5% in het voorbije kwartaal, goed voor 11 miljard dollar (10 miljard euro). Dat was beter dan analisten hadden verwacht, net zoals de winst en zelfs het volume. De winst klokte af op 3,11 miljard dollar (2,8 miljard euro), wat bijna 12% meer is dan een jaar geleden.
Hoewel de prijzen gemiddeld 10% hoger waren in het eerste kwartaal, stegen de volumes wereldwijd met 3%. Het wegvallen van de Russische markt kon de frisdrankproducent compenseren met fors hogere volumes in China en India. In Europa zijn de prijzen dan weer met meer dan 20% gestegen. De inflatie zorgde voor hogere transport- en grondstofkosten, argumenteert Coca-Cola.
CEO James Quincey heeft ook het volste vertrouwen in de rest van het jaar: Coca-Cola rekent op een autonome omzetgroei van 7 tot 8% dit jaar, met een winst per aandeel die 7 à 9% zou stijgen. In de mature markten mikt de frisdrankreus weliswaar niet meer op volumegroei, maar op uitbreiding van het portfolio. Zo zet het bedrijf in op koffieketen Costa en lanceerde het pas de nieuwe premiumlimonades Royal Bliss.