JDE Peet’s, de Amsterdamse koffiereus bekend van onder meer Douwe Egberts, ziet de horeca-omzet herleven sinds het tweede kwartaal. Toch kwam de groei in de eerste plaats van het thuisverbruik.
Sterke organische groei
JDE Peet’s zag zijn jaarprognose bevestigd, en dat is een hele opluchting voor beleggers. De omzet steeg met 0,7% tot 3,2 miljard euro in het eerste halfjaar. Dat lijkt eerder bescheiden, maar dat cijfer verbergt een verrassend sterke organische groei van 4,2%. Analisten hadden verwacht dat het onderliggende groeicijfer negatief zou uitkomen.
De groei komt in de eerste plaats van het thuissegment, waar de omzet steeg met 4,9%. In vergelijking daarmee oogt de omzetgroei van 0,7% in het horecasegment eerder pietluttig, maar dat is het geenszins: het is het eerste teken van heropleving nadat overal ter wereld horecarestricties gelinkt aan corona werden versoepeld vanaf het tweede kwartaal.
Stijgende grondstofkosten
Bovendien was die omzetgroei in de horecadivisie ook weer winstgevend, nadat JDE Peet’s flink kosten wegsnoeide in deze divisie. Het maakt dat CEO Fabien Simon voldoende vertrouwen heeft om de jaarprognose voor een organische omzetgroei van 3 tot 5% te bevestigen. Nochtans werd ervoor gevreesd dat die prognose niet houdbaar zou blijken.
Die vrees wordt in de eerste plaats gevoed door de toenemende kosten voor grondstoffen en verpakkingsmaterialen. Simon bevestigt dat die druk fors is toegenomen, maar maakt zich sterk dat zijn bedrijf efficiënt genoeg is geworden om die klappen op te vangen. Dat zal nodig zijn, want de CEO denkt niet dat hij die toegenomen kosten snel zal kunnen doorrekenen aan de klanten. “Het gaat nog twee tot drie kwartalen duren“, aldus Simon over de bereidwilligheid van klanten om meer te betalen voor hun kopje koffie, noteerde De Telegraaf.