Nestlé haalde in het voorbije halfjaar maar 1,5% meer omzet, maar de Zwitsers verhogen toch meteen de verwachtingen voor het hele jaar. Met dank aan koffie, om de thuiswerkers wakker te houden.
20% meer onlineverkoop
Nestlé zag de omzet met 1,5% stijgen in de eerste helft van het jaar, goed voor 41,8 miljard Zwitserse frank (38,7 miljard euro). Autonoom, dus zonder acquisities en desinvesteringen, bedroeg de groei nochtans 8,1%, volgens het bedrijf dankzij aanhoudend momentum in de retail en een terugkeer naar groei in de out-of-home-kanalen. Naar eigen zeggen heeft Nestlé ook marktaandeel gewonnen en profiteerde het van hogere prijzen.
Opvallend: de verkoop via e-commerce groeide met 19,2% en bereikte 14,6% van de totale groepsomzet. Koffie leverde de grootste omzetbijdrage, met thuiswerkers die de koffieautomaat op kantoor al dan niet noodgedwongen inwisselden voor meer Nescafé, Nespresso en Starbucks. Ook de huisdierenvoeding van Purina PetCare kende een dubbelcijferige groei, net als vegetarische en plantaardige voeding. Net zoals concurrent Mondelez zag ook Nestlé consumenten meer snoepen: de zoete impulsverkoop ging sterk de lucht in.
Wereldleider in de maak?
Heel wat van de groei ging evenwel verloren door negatieve wisselkoerseffecten en het feit dat Nestlé een aantal grote bedrijfsonderdelen aan de deur zette. Zo stootte de FMCG-reus recent zijn Amerikaanse wateractiviteiten en het charcuteriemerk Herta af. Die desinvesteringen hadden een negatief effect van 3,1%. De onderliggende operationele winstmarge is daarbij stabiel gebleven.
Voor de toekomst verwacht Nestlé veel van de overname van The Bountiful Company, wat van Nestlé een wereldleider in vitaminen, mineralen en supplementen moet maken. Ook de uitbreiding van het partnerschap met Starbucks om kant-en-klare koffie naar de supermarktrekken te brengen opent volgens CEO Mark Schneider nieuwe mogelijkheden in een snelgroeiend segment. Hij gaat uit een gemiddelde eencijferige groei in de komende jaren.