Nestlé verhoogt naar eigen zeggen de prijzen “op een verantwoorde manier” en verwacht dit jaar met 6 à 7% te groeien dankzij de stijgende verkoop van koffie, diervoeding en plantaardige alternatieven.
Buitenhuisconsumptie trekt aan
De grootste voedingsproducent ter wereld blikt terug op een sterk derde kwartaal, waarin de omzet met 6,5% steeg. Vooral de verkoop van de koffiemerken Nescafé, Nespresso en Starbucks deed het erg goed. Ook diervoeding en -verzorging presteerde sterk, net als de plantaardige producten van Garden Gourmet. De groep ziet de buitenhuisconsumptie weer aantrekken en zet ook sterker in op e-commerce, dat al meer dan 14% van de groepsomzet uitmaakt.
Nestlé verhoogt nu de vooruitzichten voor het volledige jaar: het bedrijf verwacht met 6 à 7% te groeien en een operationele marge van 17,5% te behouden. De groep ziet weliswaar de kosten stijgen en verhoogde daarom de prijzen in het derde kwartaal met 2,1%.
“We hebben de prijzen op een verantwoorde manier verhoogd, met behoud van een sterke reële interne groei”, zegt CEO Mark Schneider daarover. De afgelopen weken hebben wel meer grote multinationals forse prijsverhogingen aangekondigd, wat leidt tot ongerustheid bij de foodretailers, die de tariefverhogingen noodgedwongen zullen moeten doorrekenen naar de consument.