RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Koffieprijzen rijzen de pan uit

icon
Food9 juli, 2021

De internationale koffieprijzen liggen op het hoogste peil in vier jaar. Dat komt door de droogte in Brazilië, al spelen ook economische en politieke factoren een rol.

 

Oogst mislukt

In vergelijking met een jaar geleden is de prijs van groene koffiebonen met 70% gestegen. Op de internationale markt kost een pond koffiebonen deze week 1,5 dollar, schrijft De Tijd.

 

De enorme prijsstijging is in de eerste plaats een gevolg van de droogte in Brazilië, ’s werelds grootste koffieproducent. Daardoor is de oogst mislukt en lag de opbrengst bijna een derde lager dan normaal. Ook in Colombia speelde het weer de koffieproducenten parten. Bovendien werd het land geteisterd door sociale onrust, wat resulteerde in hevige protesten tegen de regering.

 

Transport

Bovenop die ‘lokale problemen’, is ook het internationaal transport fors duurder geworden. De prijzen voor zeecontainers liggen tot tien keer hoger in vergelijking met een jaar geleden. Door de heropleving van de economie na corona, is de vraag naar containers weer sterk aangewakkerd.

 

Tot een algemene prijsstijging bij de koffieverkopers, leidt het voorlopig niet, al heeft bijvoorbeeld de Amerikaanse donut- en koffieketen Dunkin’ zijn prijzen wel aangepast. Ook bij de Duitse koffieketen Tschibo werd het zwarte goedje fors duurder.

 

Beschermd

De meeste grote koffieproducenten wachten echter af en verhogen hun prijzen voorlopig niet, omdat ze met langetermijncontracten werken en dus ingedekt zijn tegen de prijsschommelingen. “We werken met contracten van één tot drie maanden”, zegt Frans Van Tilborg, de CEO van Miko. “We zien dat de prijzen her en der stijgen. We verhogen voorlopig geen prijzen, maar bekijken of we dat binnenkort wel moeten doen.”

 

Ook Beyers Koffie, dat onder meer koffie produceert voor Lidl, Amazon en Aldi, hoopt dat prijsverhogingen niet nodig zullen zijn. “Het is perfect normaal dat de productie op en neer gaat in Brazilië. Twee maal per jaar wordt er geoogst. Een krimp of groei van 10 tot 20% is normaal”, zegt topman Marco Ciaramelli. De volgende oogst in het najaar moet wel goed zijn, anders volgen er ongetwijfeld prijsstijgingen in de winkel.

 

 

 

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN