Colruyt Group zag het afgelopen halfjaar de omzet enkel stijgen door prijsverhogingen: de volumes dalen. De retailer kan de sterk gestegen kosten niet volledig doorrekenen aan de consument, waardoor de winst halveert.
Laagsteprijsgarantie
In de eerste jaarhelft van het gebroken boekjaar 2022/23 zag Colruyt Group de omzet stijgen met 5,7%, maar dat is enkel te danken aan prijsverhogingen, die de lagere volumes compenseren. Tegelijk stijgen de operationele kosten van het bedrijf significant als gevolg van hogere energietarieven, transportkosten en de loonindexering – waarvan de grootste impact nog moet volgen.
Doordat Colruyt in z’n belangrijkste winkelformule vasthoudt aan een laagsteprijsgarantie, kan de retailer die gestegen kosten niet volledige doorrekenen aan de klanten, en dat weegt op de marges. Het bedrijfsresultaat daalt tot 123 miljoen euro (2,3% van de omzet), de nettowinst daalt tot 89 miljoen euro (1,7% van de omzet). Dat is zowat een halvering, en heel wat slechter dan wat analisten hadden verwacht.
Geen marktaandeelwinst
Marktaandeel wint de discounter niet in deze periode van hevige prijsconcurrentie: het marktaandeel in België van de supermarktformules Colruyt Laagste Prijzen, OKay en Spar samen bleef nagenoeg stabiel op 30,9%. Bij Colruyt steeg de omzet met 2,6%, bij OKay, Bio-Planet en Cru daalde het zakencijfer met 2,6%.
De groothandelsomzet steeg met slechts 1,3%, wat erop wijst dat de Spar-buurtsupermarkten ook met sterke volumedalingen kampen. De onlineverkoop – vooral via boodschappendienst Collect&Go – vertegenwoordigt nu 7% van de retailomzet. In Frankrijk steeg de omzet met 10,7%. In non-food ging de verkoop 22,1% omhoog, vooral dankzij de expansie van fietswinkelketen Bike Republic. Foodservice groeide met 38,5%: hier namen de volumes wél toe.
Sombere vooruitzichten
Kortom, Colruyt heeft het erg moeilijk in deze uitzonderlijke tijden en beterschap is niet meteen in zicht: “Ook de komende maanden zullen erg uitdagend blijven, met sombere macro-economische vooruitzichten die het bestedingspatroon van consumenten verder zullen beïnvloeden”, aldus topman Jef Colruyt.
De retailer verwacht dat het resultaat op jaarbasis procentueel in dezelfde grootorde zal dalen als in de eerste jaarhelft van boekjaar.