Nadat Colruyt in het voorjaar al de Eco-Score introduceerde voor 2500 huismerkproducten, brengt de retailer nu ook de milieu-impact van de merkproducten in kaart.
Data verzamelen
Om de Eco-Score van die merkproducten te kunnen berekenen, heeft Colruyt data opgevraagd bij alle producenten van nationale merken. Honderden leveranciers zijn intussen op die vraag ingegaan, waardoor de supermarktketen vanaf januari de Eco-Score van merkproducten kan publiceren.
In eerste instantie zullen de klanten de score kunnen consulteren door de streepjescode van het product te scannen, maar Colruyt hoopt dat de merkfabrikanten ze zelf op hun verpakking zullen aanbrengen. Ook steeds meer huismerkproducten van de retailer vermelden de score op de verpakking. In de komende weken krijgen onder meer de ontbijtgranen, koffie, kaas en charcuterie het label. Er komen bovendien speciale aanduidingen in de schappen.
Eigen accenten
De Eco-Score van Colruyt is in grote mate gebaseerd op de databank van Agribalyse, die de gemiddelde impact van 2500 productcategorieën bevat. “Iedereen kan op basis van die gegevens een Eco-Score berekenen, maar wij verfijnen die met bonus-malusdata die rekening houden met onder meer de productiemethode en de biodiversiteit”, zegt Stefan Goethaert, directeur Colruyt Fine Food, in De Standaard. “Doordat we de consumenten goed informeren, kunnen ze bewuster kiezen wat ze wel of niet kopen en een bijdrage leveren aan een beter milieu.”
Deze zomer introduceerde Lidl als tweede retailer in België de keuzewijzer. Carrefour België zou op het punt staan om dat voorbeeld te volgen. In Frankrijk heeft de supermarktketen de Eco-Score al ingevoerd.