Omdat huismerken sterk aan belang winnen, gaat gaat Colruyt Group vanaf 1 juli samenwerken met European Marketing Distribution (EMD), een internationale inkoopalliantie die daarin gespecialiseerd is.
Betere aankoopcondities
Door de samenwerking met EMD krijgt Colruyt Group toegang tot een breder Europees netwerk van huismerkleveranciers, zegt inkoopdirecteur Geert Roels. Daardoor zullen ook de aankoopcondities verbeteren: “Dat is enerzijds goed voor Colruyt Group zelf, maar ook voor de consument omdat dit bij zal dragen tot de ambitie van Colruyt Group om betaalbare kwaliteitsproducten aan te bieden binnen onze merken Boni Selection en Everyday. Het is voor ons een mooie aanvulling in ons aankoopbeleid.”
EMD is een alliantie van retailers en inkoopgroeperingen in 21 landen, vooral in Europa maar ook in Australië en Nieuw-Zeeland. Samen vertegenwoordigen ze een omzet van 235 miljard euro en een Europees marktaandeel van 14%. Andere leden zijn onder andere Superunie, Kaufland, Markant en Globus.
Voor het onderhandelen van betere condities met merkfabrikanten, maar ook met huismerkfabrikanten, blijft Colruyt Group ook lid van de aankoopalliantie AgeCore, net als Coop (Zwitserland), Conad (Italië) en Eroski (Spanje).