RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt GroupOkay
  • Onderwerpen ExpansieIn beeldwinkelconcept
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt geeft gas met Okay City: 100 stadswinkels binnen acht jaar

icon
Food29 oktober, 2024

Colruyt Group koestert forse groeiambities met het nieuwe uithangbord Okay City. De stadswinkels krijgen een labofunctie, om ook de grotere winkelformules beter te laten inspelen op de wensen van de stadsklant. Immers: “Heel België verstedelijkt.”

Focus op de steden

In de grote steden heeft Colruyt Group een marktaandeel van zowat 20%, veel lager dan het landelijke marktaandeel van meer dan 30%. Die achterstand wil de retailer snel ophalen. Het groeipotentieel is groot, zegt Christophe Dehandschutter, directeur van Okay. “Met ons ‘oermerk’ Colruyt groeiden we historisch vooral buiten de stadscentra. In de steden willen we jongere klanten aantrekken.”

Het intussen tien jaar jonge uithangbord Okay Compact vervelt tot Okay City. “Dat zegt beter waar de winkelformule voor staat. Maar het illustreert ook een nieuwe manier van denken bij Colruyt Group: we lanceerden Okay destijds als een kleinere versie van de grote Colruytwinkels, en Okay Compact als een kleinere Okay. Nu draaien we de redenering om: met Okay City passen we ons aan de stadsklant aan. Die ervaring moet vervolgens ook doorstromen naar onze grotere enseignes.”

Hoofdrol voor ‘on the go’

Okay City-winkels verkopen een assortiment van 3.000 artikels op een oppervlakte van 300 à 400 m². Ze hebben niet hetzelfde assortiment en dezelfde promoties als de meer landelijk gelegen, grotere Okay-supermarkten. In de stadswinkels krijgen vers en ‘on the go’ een hoofdrol, bij de inkom. Er is een kort circuit voor de klanten die snel wat willen meenemen, en een langer voor wie de boodschappen komt doen.

In het gemaksassortiment gaat de retailer samenwerkingen aan: “We hebben nu in elke stad een broodjesleverancier. We maken niet langer slaatjes in eigen ateliers, we besteden dat uit. Onze recente participatie in lunchketen BON moet je ook in die context zien. We leggen de lat hoger qua convenience. Met onze geïntegreerde winkels kunnen we inzetten op consistentie, iets wat veel moeilijker is met zelfstandige ondernemers.”

Tempo omhoog

De afgelopen jaren heeft Dehandschutter vooral gewerkt op de rentabiliteit van Okay Compact. Het winkelconcept is zo bedacht dat het flexibeler is en makkelijker te recupereren voor nieuwe locaties – want steden zijn voortdurend in beweging. “We bouwen nu 25% goedkoper. We bannen elke complexiteit.”

Nu is Okay City klaar om echt gas te geven: “Het tempo moet omhoog. We gaan groeien van twintig naar honderd winkels binnen een achttal jaar.” Tegen 2026 zullen er al dertig stadswinkels zijn. Dat moet haalbaar zijn, denkt de retailer. In de steden is er vraag naar buurtwinkels, mensen zijn er minder afhankelijk van de auto. Een stadswinkel haalt zijn cliënteel binnen een straal van 500 meter. Verschillende stadswijken zijn vandaag ‘voedselwoestijnen’. Tegelijk zijn er heel wat panden beschikbaar omdat andere retailers verdwijnen. “Wij komen met een oplossing voor die leegstand.” De sterkste expansie voorziet Colruyt Group in de grote steden Antwerpen, Brussel en Gent, niet toevallig ook universiteitssteden met een groot jonger deel van de bevolking. Maar ook Oostende en een tweede winkel in Luik staan op de planning.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN