Colruyt bouwt een eigen datacataloog voor beter databeheer. De retailer wil zo een Europese leider worden in datagedreven bedrijfsvoering.
“Soms lang zoeken”
De Belgische retailer wil zijn berg aan beschikbare data toegankelijker maken en nog meer beslissingen op basis daarvan nemen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Daarom bouwt de groep een eigen datacatalogus, in samenwerking met Collibra: in de eerste fase is de bedrijfseigen woordenschat gemigreerd naar de cataloog, later volgen de eigenlijke data en rapporten. Vandaag is de eerste fase afgerond, maakt het bedrijf bekend.
“Als grote en diverse groep beschikken we over gigantische hoeveelheden gegevens, verspreid in de organisatie, beheerd in diverse applicaties en op meerdere plaatsen opgeslagen”, zegt divisiemanager Ruben Missinne van Colruyt Group Data & Analytics. “Daardoor weet niet iedereen welke data er zoal bestaan en is het soms lang zoeken. Het gebeurt ook dat we de data niet zo goed begrijpen of twijfelen aan de kwaliteit en volledigheid ervan”.
Nu de technische connecties gelegd zijn voor één databank in één technologie, is de connectie klaar voor verdere uitbreiding. Colruyt Group stelt zich namelijk tot ambitie om de leidende Europese retailer te worden in het creëren van duurzame toegevoegde waarde uit informatie. Ook innovaties zoals generatieve AI en rond data-ethiek volgt de retailer naar eigen zeggen nauwgezet op.