Vanaf 1 juli zullen leveranciers van Colruyt Group hun productgegevens enkel nog kunnen aanleveren via het data-uitwisselingsplatform van GS1. De retailer rekent op meer efficiëntie en een hogere datakwaliteit.
Eén bron voor productgegevens
Tot nu toe ontvangt Colruyt Group – net als andere retailers – data van leveranciers via uiteenlopende kanalen, zoals interne platformen, Excel of e-mail. Dat leidt tot inefficiëntie en fouten. Om de data-uitwisseling te stroomlijnen, vertrouwt Colruyt Group als eerste Belgische retailer voortaan volledig op GS1 GDSN als enige bron voor data-uitwisseling. Alle andere bronnen van informatie worden afgeschaft.
Dit wil zeggen dat alle leveranciers van Colruyt Group hun productfiches in de juiste vorm en kwaliteit zullen moeten opladen in het GS1-platform My Product Manager, dat rechtstreeks aangesloten is op GS1 GDSN. Dit geldt ook voor de huismeren. My Product Manager werd aangepast om enkele extra attributen voor Colruyt mee te nemen. Samen met GS1 Belgilux organiseert Colruyt Group webinars om leveranciers te informeren over de aanstaande veranderingen en hoe ze hun gegevens binnenkort moeten delen.
“Stap vooruit”
“Dit is een belangrijke stap voorwaarts in onze samenwerking met leveranciers,” zegt Dimitri Sonck, vakgebiedverantwoordelijke productinformation bij Colruyt Group. “Door te vertrouwen op GDSN als onze enige bron voor productinformatie streven we naar een efficiëntere en gestandaardiseerde werkwijze voor zowel leveranciers als retailers.”
“Dit is een stap vooruit voor Colruyt en haar leveranciers. Geen aparte portals of excels meer”, zegt CEO Jan Somers van GS1 Belgilux. “We zien ook bij andere retailers dezelfde oefening. Iedereen wil eenvoud en kwalitatieve data.”