EMD, de inkooporganisatie met Colruyt en Superunie als leden, heeft er een Zuid-Koreaanse partner bij. Supermarktgroep en snoepproducent Lotte (bij ons bekend van chocolatier Guylian) treedt toe tot de internationale handelsalliantie.
Van kauwgom tot hypermarkten
Het Zwitserse EMD (voluit European Marketing Distribution) maakt zich sterk meer slagkracht te krijgen nu Lotte, een conglomeraat met hoofdkantoren in Tokio en Seoel, lid wordt. Lotte, oorspronkelijk begonnen als producent van kauwgom en chocolade, is vandaag ook actief in food en retail (goed voor twintig van de vijftig miljard euro omzet). De groep telt meer dan 1.100 winkels in Indonesië, Vietnam en Zuid-Korea. Op de Koreaanse thuismarkt is er ook een joint venture met 7-Eleven.
Via EMD hoopt de Zuid-Koreaanse groep zijn huismerkenassortiment uit te breiden. Voor EMD-leden betekent de samenwerking meer mogelijkheden om interessante producten in Azië te vermarkten, terwijl het inkoopteam van Lotte toegang krijgt tot Europese fabrikanten. De inkoopalliantie heeft ondertussen twaalf leden verspreid over drie continenten, waaronder Superunie en Colruyt Group voor de inkoop van huismerken.