Colruyt Group vergroot zijn belang in het Nederlandse zeewierplatform The Seaweed Company. De retailer ziet veel potentieel in zeewier als duurzaam ingrediënt in voeding en als alternatief voor plastic in verpakkingen.
Veelzijdig en duurzaam
Al sinds 2019 is Colruyt Group minderheidsaandeelhouder in The Seaweed Company, maar nu breidt de retailgroep zijn belang uit naar 21%. Het bedrijf ziet veel potentieel in zeewier: “Het is enorm veelzijdig en kan verwerkt worden in voeding, dierenvoeder, meststoffen en zelfs als alternatief voor plastic in verpakkingen”, zegt directeur Stefan Goethaert, die bij Colruyt onder andere de foodproductiebedrijven aanstuurt.
“We investeren dan ook in The Seaweed Company omdat we ervan overtuigd zijn dat zij duurzame oplossingen kunnen aanreiken in verschillende sectoren, van landbouw tot verpakkingen.” Beide bedrijven onderzoeken hoe ze nauwer kunnen samenwerken om de landbouw en het voedselaanbod te verduurzamen. Colruyt bouwt momenteel ter hoogte van Nieuwpoort een zeeboerderij die naast mosselen op termijn ook oesters en zeewier zal kweken.
The Seaweed Company, opgericht in 2018, produceert zeewier in eigen zeewierfarms in Ierland, India, Marokko en Nederland. De start-up brengt onder andere voedingssupplementen, verzorgingsproducten en landbouwproducten op de markt op basis van zeewier.