Al sinds oktober vorig jaar geldt een ophokplicht voor pluimvee, omdat de vogelgriep steeds vaker opduikt. Colruyt lanceert daarom “solidariteitjes”, om de pluimveehouders te steunen.
Scharrel tegen wil en dank
Colruyt wil de pluimveehouders een hart onder de riem steken, nu ze al sinds oktober kampen met een nieuwe ophokplicht. Die moet voorkomen dat pluimvee door wilde vogels besmet geraakt met de vogelgriep, maar betekent ook dat pluimveehouders hun eieren in waarde zien dalen.
Van zodra de kippen zestien weken niet buiten kunnen, mogen de eieren niet meer worden verkocht als ‘vrije uitloop’. Het worden dan automatisch scharreleieren, die minder opbrengen, ook al lopen de kippen normaal wel buiten. Er dreigt ook een overaanbod van scharreleieren te ontstaan.
Omdat de houders van kippen met vrije uitloop extra investeringen hebben gedaan en die infrastructuur nog steeds moeten onderhouden, wil Colruyt hen nu steunen met de “solidariteitjes”. De consument betaalt daarvoor de prijs van vrije uitloop-eieren, waardoor de pluimveehouders “een hart onder de riem” krijgen. Een verpakking “solidariteitjes” bevat tien eieren en is te koop bij Colruyt en OKay.