Supermarktformule Colruyt gaat verder zonder marketingdirecteur Guy Elewaut. Vlak na de bekendmaking van de tegenvallende bedrijfsresultaten vertrok de marketeer, die zich inzette voor het vandaag omstreden laagsteprijsbeleid.
Laagsteprijsbeleid in vraag
De samenwerking tussen Colruyt Group en Elewaut werd op 15 december beëindigd, bevestigt de supermarktgroep aan De Tijd. Dat is amper twee dagen nadat de retailer tegenvallende halfjaarcijfers moest toegeven. Het marktaandeel is gedaald tegenover de pre-pandemiejaren, de omzet stijgt alleen door de prijsstijgingen en de groepswinst is zelfs gehalveerd.
Vooral bij Colruyt Laagste Prijzen, de formule waarvan Elewaut marketingdirecteur was, knelt het schoentje. Het laagsteprijzenbeleid breekt zuur op in het bijzonder competitieve supermarktlandschap van vandaag. Eerder analyseerden we al dat de keten voor een haast onmogelijke opdracht staat: kan ze aan haar unieke DNA sleutelen zonder door het stof te moeten? En hoe pak je zoiets aan? Dat de meningen over zo’n heikel punt erg verdeeld kunnen zijn, lijdt geen twijfel.
Elewaut was de man van het laagsteprijzenbeleid, laat Colruyt Group verstaan. De campagne ‘Altijd Prijs’ is volgens de Halse retailgroep aan de marketingdirecteur te danken en hij leidde ook de overschakeling naar elektronische prijsetiketten. Maar die “mooie verwezenlijkingen” stroken misschien niet meer met de toekomstvisie? Of wil Elewaut, die jarenlang journalist was en eerder ook bij Delhaize werkte, een andere weg uitgaan? De ex-marketingdirecteur zegt alvast zelf dat het tijd is voor iets nieuws.